KALENDER DPPKS

Sunday, April 19, 2009

Ceramah Isu Palestin dihalang AJK masjid

18 April 2009; Sehari sebelum Muktamar DPPKS, dijadualkan sebuah ceramah Palestin akan diadakan di sebuah masjid di sini. Pihak kami telah dikunjungi oleh Sdr Anuar Ali, Ketua DPPNS sejak petang 15hb itu lagi. Tujuan utamanya untuk membincangkan berkenaan persediaan Muktamar DPPNS yang akan diadakan kelak.
Sambil menyelam, minum air...itulah pepatah yang boleh disesuaikan dengan kehadiran Sdr Anuar di sini. Disamping perbincangan tersebut, DPPKS turut mengatur beberapa siri pengisian untuk beliau penuhkan di sini.

Apa yang hendak diceritakan di sini ialah tentang kejumudan seorang AJK Masjid berpangkat timbalan pengerusi. Beliau telah menghalang program utama kami iaitu Ceramah Isu Palestin daripada diadakan di masjid tempat beliau bertugas. Ceramah tersebut dijadualkan berlangsung selepas isyak.

Rundingan awal dengan AJK Dakwah Masjid telah sepakat untuk mengadakan ceramah tersebut. Program tersebut juga telah mendapat restu daripada Pengerusi Masjid.

Kami juga tidak meng
"highlight"kan bahawa kami ini merupakan aktivis PAS. Tidak ada niat pun mahu menyentuh isu PAS-UMNO mahupun yang seumpama dengannya. Hanya untuk isu palestin...itu sahaja.

Malangnya, beliau tetap berkeras dengan pembatalan tersebut dan mengugut akan memanggil pihak berkuasa (polis) jika ceramah tersebut tetap diadakan.
Kasihan dan sedih melihat orang ramai yang menunggu sejak maghrib lagi. Mereka terpaksa "gigit jari" dan pulang ke rumah. Hajat mereka untuk sama-sama berkongsi isu umat ini tidak dapat tertunai.
Namun, kami tidak berputus asa. Program tersebut tetap dijalankan. Hanya lokasi ceram ah yang diubah. Cumanya, saiz audiens menjadi semakin kecil. Hampir tidak ada masyarakat awam, melainkan aktivis PAS sahaja.


Ceramah Isu Palestin yang diadakan di lokasi lain

antara pendengar yang hadir

Beginilah fitrah perjuangan. Bukan perjuangan namanya t anpa mehnah dan ibtila'. Sekurang-kurangnya, halangan-halangan seperti ini manjadi pelengkap kepada perjuangan Islam di bumi Sandakan.
kuliah maghrib di masjid lain

Sekian dahulu untuk kali ini. Moga ada iktibarnya untuk kita. Untuk rekod, Sdr Anuar juga menyampaikan kuliah maghrib di masjid yang lain sebelu m Ceramah Palestin tersebut.

No comments:

Post a Comment