KALENDER DPPKS

Thursday, February 19, 2009

DPPKS turun padang- valentine day

Baru- baru ini DPPKS sekali lagi telah turun padang dengan seruan Illahi dalam misi dakwah mencegah perbuatan maksiat. DDPKS sungguh terharu dengan segelintir masyarakat Sandakan yang masih memandang remeh terhadap masalah sosial remaja Sandakan yang semakin parah. Juah sekali mereka dengan nilai dan ajaran Islam. Hatta sekali pun mereka ini bukan beragama Islam, tetapi tuntutan dalam peganggan agama masing-masing sememangnya tidak membenarkan penganutnya dalam segala macam gejala maksiat seperti pelacuran, zina, minum arak, berpakaian seksi, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan dan sebagainya.
Maka dengan itu, bertepatan pada 14 Feb 2009 pada sebelah malam kira-kira jam 10 malam yang mana pada masa itu sebilangan besar remaja akan menyambut hari valentine day untuk meraihkan hari berkasih dengan pasangan masing-masing. Di mana, sebilangan remaja Sandakan telah turun ke "port biasa" (Tembok bandar Sandakan) untuk meraihkan hari tersebut. Di mana pelbagai aktiviti yang mengundang kemurkaan Allah telah di lakukan pada hari tersebut.
Persolannya? Di mana penguatkuasa atau pihak yang dipertanggunjawabkan untuk memikul beban amanah ini, yang mana pengkuatkuasa dengan bidang tugas dan kuasa autoriti mereka sudah tentu boleh mencegah daripada berlakunya masalah ini. Perkara seperti ini sering kali berlaku bila mana menjelang hari-hari perayaan tertentu seperti hari kemerdekaan 31 ogos, tahun baru masihi malam 31 Disember, valantine day 14 Februari, dan pada setiap malam ahad. gejala lepak dan dating ini seolah-olah sudah menjadi tabiat dan perkara normal pada sebelah malam di tembok besar bandar Sandakan.
DPPKS hanya sebuah badan yang kerdil dan tidak mempunyai kuasa autoriti, hanya dengan kesedaran sebagai sebuah badan dakwah, maka tanggungjawab ini DPPKS sering kali turun padang bagi mengedar risalah-risalah amaran Allah kepada mereka. Tentu jauh sekali untuk memberikan mereka rasa gentar dan takut akan perbuatan yang mereka lakukan dengan hanya sekeping kertas.
Maka dengan itu, DPPKS mengharapkan badan-badan yang bertanggungjawab agar memgambil berat akan masalah ini untuk kebaikan bersama. Untuk melihat gambar pada malam 14 FEB sila layari blog http://akukerdil.blogspot.com/2009/02/amal-makruf-nahi-mungkar.html.
Sekian.

No comments:

Post a Comment