KALENDER DPPKS

Tuesday, July 21, 2009

Hari Guru atau Hari Guru Besar?

Artikel ini dipetik daripada http://www.sabahdaily.com/2009/07/hari-guru-atau-hari-guru-besar/

LAHAD DATU: Apabila disebut hari guru, semua akan berfikir guru-guru seluruh malaysia akan bergembira dengan datangnya hari tersebut. Tidak kurang juga guru-guru di daerah Lahad Datu ini.

Tapi yang saya ingin nyatakan adalah ketidakpuasaan hati guru-guru yang berkhidmat di sini. Hari Guru yang disambut dengan meriah hanya dirayakan oleh golongan tertentu sahaja. Golongan yang saya maksudkan adalah GURU BESAR DAN PENOLONG KANAN SEKOLAH serta PEGAWAI-PEGAWAI PELAJARAN DAERAH.

Mungkin mereka beranggapan mereka sahaja guru. Jadi, guru penolong/guru biasa apa? Kuli? Hamba? Pejabat pelajaran daerah mengeluarkan surat memohon yuran hari guru RM3 bagi setiap guru di seluruh pelosok derah Lahad Datu ini. Jika ada guru yang tidak membayarnya, nama akan ‘naik’ ke pejabat? Apa ini semua? Mengugut? Wang dikutip setiap seorang tapi tidak dibenarkan menghadirkan diri ke majlis sambutan hari guru. Jadi wang yang dikutip itu untuk siapa? Pegawai dan guru-guru besar serta PK sekolah? Dahlah gaji besar mau ambik lagi duit guru-guru bagi meraikan diri mereka.

Di mana dana/kos yang mereka dapat dengan menyewa dewan daearah Lahad Datu, makan minum pegawai, hiasan pentas, banner, PA sistem dan banyak lagi. Semua itu dibayar dari duit kutipan guru-guru?

Kalau tidak mampu mengadakan sesuatu majlis kerana kekurangan bajet, saya nasihatkan lebih baik janganlah anda buat. Kalau mahu buat juga, kutiplah dana dari mereka yang perlu hadir sahaja. Jangan libatkan guru-guru yang tidak dijemput hadir sama dalam majlis tersebut. Ini tidak, siap ‘mengugut’ guru lagi kalu tidak membayar.

Fikir…fikirkanlah

No comments:

Post a Comment